لباسکار محافظت در برابر نور خورشید | لباسکار ضد UV

برای محافظت خوب در برابر خورشید، پوشیدن لباس یا پارچه مناسب اهمیت دارد. پزشکان متخصص پوست توصیه می‌کنند که برای محافظت از پوست در برابر آفتاب از لباس مناسب استفاده کنید. نور خورشید و اشعه UV عامل بسیاری از مشکلات و سرطان پوست است. بسیاری از کارگران و کارکنان ساعات زیادی از روز را در معرض نور خورشید و فضاهای باز هستند. این سوال پیش می‌آید که آیا لباسکار ضد UV ما را از نور خورشید محافظت می‌کند یا خیر؟ در مقاله لباسکار ضد UV با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

برای سفارش و خرید لباس کار با کسا تماس بگیرید

آیا لباسکار ضد UV ما را از آفتاب محافظت می‌کند؟

بله، همه لباسکارها به میزانی از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) محافظت می‌کنند. حتی نازک‌ترین و خنک‌ترین لباسکار نیز به عنوان مانعی در برابر اشعه UV عمل می‌کنند. با این حال، همه جنس‌های پارچه محافظت یکسانی ندارند. پارچه‌های پنبه‌ای از حفاظت UV پایینی برخوردار هستند و نمی‌تواند تمام اشعه UV را فیلتر کند. لباسکار ضد UV نیز باید دارای فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب (SPF) باشد تا از اثرات منفی جلوگیری شود. پس اگر محیظ کار شما در فضای باز است، حتما به این فاکتور توجه کنید.

لباسکار ضد UV چیست

آیا اشعه خورشید از میان لباسکار عبور می‌کند؟

اشعه خورشید می‌تواند تا حدی از میان پوشاک صنعتی عبور کند. اگر پارچه‌ها ضد UV نباشند، و در معرض تابش طولانی مدت خورشید باشیذ ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. بهترین کار این است که از پارچه‌هایی استفاده کنید که از پلی استر یا مخلوط کتان و پلی استر ساخته شده‌اند. این پارچه‌ها محافظت بهتری در برابر اشعه UV دارند. کتان به دلیل خاصیت کشسانی خود، عامل کاهش UPF (فاکتور محافظت) لباس است.

بیشتر بخوانید:  لباس کار مناسب برای فصل زمستان | لباس کار زمستانی

نحوه عملکرد لباسکار ضد UV

لباسکار ضد UV به دلیل ساختار بافت خود، اشعه ماورا بنفش خورشید را بهتر از لباسکارهای معمولی فیلتر می‌کند. این لباس‌ها معمولاً از مواد مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون ساخته شده‌اند که به دلیل تراکم بالا، از نفوذ اشعه ماورا بنفش جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، برخی از لباس‌های UV با رنگدانه‌های مخصوصی به منظور جذب و مسدود کردن اشعه ماورا بنفش رنگ آمیزی می‌شوند.

  • فاکتور محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش (UPF)

UPF یک مقیاس استاندارد برای اندازه گیری میزان محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش است. لباس‌های UV معمولاً دارای UPF بین 30 تا 50 هستند. UPF 30 به این معنی است که 97% از اشعه ماورا بنفش توسط لباس مسدود می‌شود. UPF 50 به این معنی است که 98% از اشعه ماورا بنفش توسط لباس مسدود می‌شود.

  • حفظ اثر محافظتی لباس UV

برای حفظ اثر محافظتی لباس UV، باید دستورالعمل‌های شستشوی آن را به دقت دنبال کنید. توصیه می‌شود لباس‌های UV را با دست بشویید و از استفاده از سفید کننده خودداری کنید. همچنین بهتر است لباس‌های UV را تا زمانی که کاملاً خشک نشده‌اند، آویزان نکنید.

ویژگی‌های لباسکار ضد UV

برای تشخیص اینکه یک پارچه ضد اشعه UV است، باید عوامل خاصی را در نظر بگیرید. طبق بنیاد سرطان پوست، حفاظت بهینه در برابر اشعه ماورا بنفش UPF بین 5 تا 7 است. برای اینکه بفهمیم آیا پارچه دارای محافظت UV بهتری است، آزمایشاتی انجام می‌شود. برای این منظور، بالاترین عامل محافظت شاخص عملکرد محافظت UV عالی دارد.‌

ویژگی‌های لباسکار ضد UV

بهترین کار این است که یک پارچه ضد UV با گواهینامه UPF50 داشته باشید، که می‌تواند تا 97.5% از تابش UV را محدود و مسدود کند. این موضوع با استاندارد اروپایی EN 13758-1 مطابقت دارد. لباس‌های محافظ در آزمایشگا‌ های مستقل طراحی شده‌اند تا اثربخشی و ظرفیت پارچه‌ها در برابر اشعه UV را ارزیابی کنند. نتیجه این است که باید از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، آکریلیک یا حتی لیکرا استفاده کنید. باید از الیاف طبیعی در لباس‌ها و تیشرت تبلیغاتی برای محافظت در برابر اشعه UV خودداری شود. الیاف‌های طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم و … به دلیل ساختار خود نمی‌توانند به اندازه الیاف مصنوعی در برابر اشعه UV محافظت کننده باشند.

بیشتر بخوانید:  لباس کار از کجا بخریم؟ | خرید لباس کار

سایر محصولاتی که اشعه ماورا بنفش خورشید را مسدود می‌کنند بشناسید

هنگام فعالیت‌های بیرون از منزل، توصیه می‌شود از لوازم جانبی ضروری استفاده کنید. هدف محافظت از قسمت‌هایی از بدن است که تحت مراقبت لباسکار ضد UV نیستند . عینک‌های آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش یک انتخاب عالی هستند. کلاه نیز ضروری است و همچنین ضد آفتاب هرگز نباید فراموش شود. این نکته را درنظر بگیرید که باید ضدآفتاب را هر دوساعت یکبار تمدید کنید تا تاثیرگذار باشد.

 

برای سفارش و خرید لباس کار با کسا تماس بگیرید

لباسکار ضد UV : کدام رنگ بهترین محافظت در برابر آفتاب را ارائه می‌دهد؟

بهتر است رنگ لباس کار ضد UV و حتی لباسکارهای معمولی را در رنگ‌های تیره مانند خاکستری، سیاه، قهوه‌ای و غیره انتخاب کنید. با رنگ تیره، حداکثر محافظت پوست تضمین می‌شود، به گونه‌ای که از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. رنگ‌های روشن مانند آبی، زرد، سفید و غیره محافظت بهینه را ارائه نمی‌دهند زیرا رنگ‌های روشن تمایل دارند که حداکثر روشنایی را حفظ کنند. با این حال جنس پارچه بسیار مهم‌تر از رنگ آن است.

 

منبع: https://www.workwear-heroes.de/blog/arbeitskleidung-mit-uv-schutz

منبع: https://cheap-workwear.com/good-to-know/protect-yourself-from-the-sun-with-uv-clothing

منبع: https://www.oxwork.com/en/blog/what-protective-clothing-to-protect-from-the-sun

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *