لباس کار مکانیکی باید چگونه باشد؟

لباس کار مکانیکی باید به شکل یکسره تولید و طراحی شود. برای این که لباس کار راحت باشد بایستی بدون آستین و یا آستین کوتاه باشد. نوع پارچه لباس کار باید در مقابل شست‌وشوهای مکرر دارای مقاومت زیاد باشد. هر فرد در محیط کار باید از لباس کار مناسب با شغل خود بهره ببرد. لباس کار باید متناسب با حرفه افراد در نظر گرفته شود. شرایط محل کار سبب می‌شود تا پرسنل نتوانند از هر لباس کاری استفاده کنند. به همین علت است که در زمان انتخاب لباس کار باید به شغل موردنظر توجه کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد خصوصیات لباس کار مکانیکی با شما صحبت کنیم.

 اصلی‌ترین خصوصیت لباس کار مکانیکی

جنس، رنگ، طرح از مهم‌ترین خصوصیاتی هستند که باید در تهیه لباس کار در نظر گرفت. لباس کار با توجه به حرفه و نقشی که فرد دارد دوخته می‌شود. اگر این شرایط در تهیه لباس کار در نظر گرفته نشود نمی‌تواند به اندازه کافی ایمنی را برای فرد شاغل ایجاد کند. در نتیجه سلامتی آن فرد به خطر می‌افتد.

لباس کار مناسب مشاغل گوناگون

همه حرفه‌ها از یک لباس کار مخصوص بهره می‌برند. در مشاغلی که محیط اداری و رسمی باشد کارمندان از لباس فرم خاص آن شرکت بهره می‌برند. مهم‌ترین نکته‌ای که در تولید لباس کار باید موردتوجه قرار بگیرد این است که مساله راحتی در آن گنجانده شود. در برخی از لباس‌های کار به برندینگ شرکت باید توجه داشت و لوگوی مناسب را بر روی لباس فرم طراحی کرد.

در مشاغلی که عملیاتی هستند برای این که جان افراد حفظ شود باید در درجه اول به امنیت فرد در آن شغل توجه شود. در این شرایط باید لباس کار این نقش مهم را ایفا کند و به گونه‌ای تولید شود که بتواند امنیت کافی را برای فرد به ارمغان بیاورد. همچنین یکی دیگر از نقش‌های لباس کار این است که افراد شاغل را از دیگر افراد متفرقه متمایز می‌کند. در نظر داشته باشید لباس کار می‌تواند به نوعی بازاریابی برای معرفی محصولات یک شرکت نیز باشد.

بیشتر بخوانید:  لباس کار مناسب برای فصل زمستان | لباس کار زمستانی

افرادی که در شرایط اقلیمی دشوار مشغول به کار هستند باید لباس کار مناسب داشته باشند. در این صورت است که می‌توانند خود را با شرایط مکانی وفق دهند. به همین علت است که هر سازمان باید شرایط کاری خود را بررسی کند و متناسب با آن شرایط لباس فرو خاصی را برای پرسنل خود فراهم آورد.

 خصوصیات لباس کار حرفه‌ای

در کل می‌توان ویژگی‌های زیر را برای یک لباس کار حرفه‌ای که ایمنی را برای پرسنل به اندازه کافی داشته باشد در نظر گرفت:

  1. اصلی‌ترین ویژگی لباس کار مناسب سایز و تناسب آن با سایز بدن شاغل است.
  2. لباس کار پرسنلی که در مکان‌هایی که با مواد سمی و شیمیایی سر و کار دارند بایستی طوری تولید شود که بتواند به عنوان یک عایق و محافظ در مقابل مواد زیان‌بار عمل کند.
  3. لباس کار برای افراد شاغل که با ماشین‌آلات کار می‌کنند باید یکسره و بدون هیچ دررفتگی یا پارگی باشد. همچنین افرادی که با ماشین‌های صنعتی کار می‌کنند نباید وسایل مختلفی مانند زنجیر و ساعت و غیره به خود آویزان کنند.
  4. لباس آتش‌نشانان و افرادی که در شغل خود با آتش سر و کار دارند باید از جنس ضد حریق و نسوز باشد.
  5. افرادی که با مواد رادیواکتیویته سر و کار دارند باید لباس کار به شکل یکپارچه بپوشند. این لباس‌ها نباید هیچ منفذی داشته باشند.
  6. در نواحی سرد لازم است که از لباس کار متناسب با فصول سرد استفاده شود. برای مثال لباس‌هایی که دارای آستر پشمی هستند مناسب برای هوای سرد زمستان هستند. در مکان‌هایی که باران زیاد می‌بارد و افراد به طور مرتب در معرض باران هستند لازم است که از البسه ضد بارانی کلاه‌دار استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:  لباس کار از کجا بخریم؟ | خرید لباس کار

موارد بالا خصوصیات یک لباس کار مناسب است.

تشخیص لباس فرم مناسب

برای تهیه لباس کار مکانیکی مناسب باید به موارد متعددی توجه کرد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  1. جنس پارچه لباس کار

برای هر حرفه‌ای باید از جنس مناسب پارچه متناسب با آن شغل بهره برد. در نظر داشته باشید که در وضعیت کلی باید جنس پارچه دارای کیفیت مناسبی باشد و در مقابل بسیاری از عوامل دارای مقاومت و دوام خوبی باشد. در البسه مخصوص کار باید از پارچه‌های ویسکوز، پنبه، پلی‌استر، کتان، فیلامنت و یا ترکیبی از این موارد بهره برد. همچنین در انتخاب جنس پارچه باید به دمای محیط توجه کرد. اگر لباس کار گرم در مکان‌هایی که گرم هستند استفاده شود سبب می‌شود تا افراد دچار کلافگی و خستگی شوند.

  1. مواد اولیه در تهیه لباس کار

مقصود از مواد اولیه در تهیه لباس کار مکانیکی نخ دوخت، دکمه، زیپ و غیره است. همه وسایلی که باید در تهیه یک لباس کار با کیفیت در نظر گرفته شوند باید متناسب با شغل فرد تولید شوند. به عنوان مثال نباید در لباس فرم فردی که برق­کار است از زیپ یا دکمه فلزی استفاده کرد. همه این مواد اولیه باید از بهترین جنس و بالاترین کیفیت باشند و در طولانی‌مدت دوام بسیار بالایی از خود نشان بدهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد برخی از خصوصیات لباس کار مکانیکی با شما صحبت کردیم. لازم است برای تهیه بهترین لباس کار به این موارد توجه داشته باشید تا بتوانید با امنیت کامل کار کنید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *