پارچه لباس کار با کیفیت باید چگونه باشد؟

هر سازمان یا مجموعه برای کارکنان و پرسنل به علل متفاوتی اقدام به تهیه البسه یک شکل می‌کند. نوع پارچه لباس کار، دوخت، وزن پارچه، رنگ پارچه بایستی به شکل دقیق بر طبق اصول در نظر گرفته شوند. تعیین نوع لباس با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. برای مثال الزامات قانون، رعایت نکات بهداشتی، تشخیص کارکنان از همدیگر، حفاظت کارگران و کارکنان با پوششی مخصوص، اصول مدیریتی و نظم و انضباط، شناخت تخصص افراد و غیره از جمله عواملی هستند که بر روی تعیین نوع لباس تاثیر می‌گذارند. به علاوه مزیت‌های دیگری مانند نمایش و تبلیغات، به وجود آوردن پرستیژ کاری، افزایش اعتبار آن سازمان نیز از موارد مهم در هدف تولید لباس فرم است.

مجموعه تولیدی لباس کار کسا در راستای تولید انواع تی شرت تبلیغاتی و لباس فرم در همه مشاغل فعالیت دارد. این کارگاه با توجه به نوع شغل بهترین و باکیفیت‌ترین البسه کار را تولید می‌کند. در این مقاله در مورد خصوصیات پارچه لباس کار با کیفیت بالا صحبت می‌کنیم.

 عوامل مهم در انتخاب پارچه لباس کار

جنس پارچه لباس کار در هر شغلی متفاوت است. برای مثال لباس فرم در محیط معدن با لباس کاری که در فروشگاه استفاده می‌شود فرق دارد. لباس کار یک پوشش است که انتخاب آن به فاکتورهای متعددی وابسته است. لباس فرم را می‌توان با توجه به نوع شغل و شرایط آب و هوایی منطقه و شرایط محیط کار انتخاب کرد. از جمله مواردی که بر روی انتخاب لباسکار و تولیدی لباس کار موثر هستند به قرار زیر است:

  • عدم تولید الکتریسیته ساکن با توجه به نوع شغل در محیط
  • مقاومت و استحکام بالا در برابر نور در شغل­های خاص
  • دمای زیاد محیط کار
  • مواد شیمیایی که فرد با آن­ها سر و کار دارد
  • مالش و سایش زیاد با البسه در محل کار

این موارد با توجه به شرایط کاری در تعیین پارچه‌ای که برای لباس کار انتخاب می‌شود اهمیت دارند. در نظر داشته باشید که جنس و رنگ لباس با توجه به شرایط جوی و ساعت‌هایی که کارکنان مشغول کار هستند باید در انتخاب لباس در نظر گرفته شود. به عنوان مثال رانندگان لیفتراک و یا پرسنلی که در شرایط اضطراری مشغول به کار هستند باید از لباس‌هایی استفاده کنند که قابلیت دید بالا داشته باشند. این لباس‌ها باید از رنگ‌های براق و با جنس‌های متفاوتی تولید شوند. به این دلیل که این افراد در زمان کار بایستی در هر ساعتی از طول شبانه‌روز قابل دیدن باشند. این هدف به علت محافظت از اتفاقات مثل برخورد و ضربه مهم است. از اصلی‌ترین ضرورت‌های پوشیدن البسه کار، حفاظت از جان افراد و کم شدن خطرات و صدمات احتمالی مانند احتراق، سوختن و برق گرفتگی است.

بیشتر بخوانید:  نحوه نگهداری از لباسکار | شستشوی لباس کار

پارچه لباسکار

نکات مهم در انتخاب جنس پارچه‌ها با توجه به شغل

در دوخت لباس مهم‌ترین مرحله را می‌توان انتخاب پارچه لباس کار دانست که به طور معمول از بیشتر از یک پارچه با رنگ و طرح‌های مختلف برای انتخاب استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که در دوخت یک لباس بایستی به عواملی مانند کیفیت پارچه، زبر نبودن آن در تماس با پوست بدن و راحتی و تن خور بودن آن توجه کرد. همچنین ثبات رنگی پارچه‌ها در مقابل نور آفتاب در شغل‌هایی که به مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب هستند نیز از نکته‌های مهم در انتخاب نوع پارچه لباسکار تبلیغاتی است.

مهم‌ترین اقدام برای انتخاب پارچه‌ای که در لباس فرم به کار رفته است انتخاب منسوجات طبیعی و منسوجات مصنوعی است. در نظر داشته باشید که هم منسوجات طبیعی و هم منسوجات مصنوعی دارای یک سری مزایا و معایب هستند. پنبه، کنف، چرم، جین، کتان و پشم گوسفند و سایر جانوران از جمله الیاف طبیعی هستند. این در حالی است که منسوجات مصنوعی شامل پلی استر، نایلون، اکریلیک، استات، مخمل، ریون و اسپندکس هستند. از مزایایی که می‌توان برای الیاف طبیعی در نظر گرفت این است که برای تولید البسه خیلی نرم و جذاب هستند. در صورتی که هوا گرم باشد پارچه‌های ساخته شده با الیاف طبیعی مانند پنبه حس خنکی را به فرد می‌دهند و مراقبت از آن‌ها بسیار ساده است. به علت نبود مواد شیمیایی در این پارچه‌ها برای افرادی با پوست‌های حساس مفید هستند. اما معایب الیاف طبیعی این است که به راحتی چروک می‌شوند و یا پارچه‌های از جنس پنبه به راحتی پاره می‌شوند. ابریشم از زیباترین و بهترین نوع پارچه‌ها است. چنان چه این پارچه تحت فشار طبیعی قرار بگیرد با اتو زدن به سادگی برطرف می‌شود. در نظر داشته باشید که پارچه‌های ساخته شده از جنس ابریشم در تابستان خنک هستند. اما کار دوخت با ابریشم به علت ظرافت پارچه اندکی سخت است. کنف پارچه‌ای که دارای تنوع زیادی است و دارای لطافت زیادی است. باید بدانید که کنف در محصولات زیادی مورد مصرف قرار می‌گیرد. برای مثال از این لیف طبیعی در کاپشن، دامن، شلوار، حوله و تی‌شرت بهره گرفته می‌شود. زیرا کنف در مقابل پارگی دارای استحکام بسیار بالایی است و همچنین در نزد بسیاری از مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:  لباس کار تابستانی | لباسکار مناسب تابستان

الیاف مصنوعی مانند نایلون دارای دوام و استحکام بالا هستند. این الیاف سبک و مانند لاستیک هستند و به راحتی می­توان آن‌ها را شست. در نظر داشته باشید که این الیاف به راحتی خشک می‌شوند و برای بعضی از پروژه‌ها بسیار مفید هستند. ولی عیب پارچه‌های از جنس نایلون این است که الکتریسیته ساکن تولید می‌کنند. برای این که در دوخت پارچه‌های نایلونی پاره شدن کمتر شود لازم است که از قیچی تیز بهره گرفت. پلی‌ استر نیز یکی دیگر از الیاف مصنوعی است که دارای کیفیت بسیار بالایی است و در البسه واقعا شیک و لوکس به شمار می‌آید و روش نگه‌داری آن راحت است. پارچه‌های ساخته شده از پلی استر دارای کشش کافی هستند و به علت ظرافتی که دارند مانند پارچه‌های ابریشمی به نظر می‌رسند. مزایای الیاف مصنوعی دوام زیاد است. اما این پارچه‌ها برای پوست‌های حساس مناسب نیستند. اگر پارچه‌های طبیعی و مصنوعی با هم ترکیب شوند پارچه‌های بسیار با کیفیت و با دوام، قابل تنفس و ضد چین و چروک تولید می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد مزایا و معایب پارچه‌های از جنس الیاف طبیعی و مصنوعی و ترکیب آن‌ها با هم صحبت کردیم. لازم است که با توجه به نوع کار بهترین جنس پارچه لباس کار را انتخاب کنید.

منبع: https://www.shrm.org/topics-tools/tools/toolkits/managing-employee-dress-appearance

منبع: https://www.klopman.com/workwear-fabrics

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *